Unitat 1-EL SO I LA MÚSICA.


Què és el so?

El so és una vibraci que es transmet a través de l'aire en forma d'ona, d'una manera similar a les ones que es formen sobre de l'aigua quan hi cau una gota o una pedra.

L'oïda humana no pot sentir els sons inferiors a les 20 vibracions per segon, que s'anomenen infrasons, ni els superiors a les 20000 vibracions per segon, els ultrasons.

La música es compòn de sons i temps, que poden ser també sorolls i silencis.


  • L'OÏDA I L'AUDICIÓ






L'interior de l'Oïda








Quèquicom?El Misteri de sentir-hi.

La Marta ens explica com era la seva vida abans de l'operació coclear que es va fer. Ara hi sent !    









  • LES CARACTERÍSTIQUES DEL SO



La DURADA del so

Dansa hongaresa nº 5, J. Brahms

Els sons poden ser llargs o curts



La INTENSITAT del so

Dansa eslava nº8, A. Dvorák

Vídeo Dansa eslava

Els sons poden ser forts o fluixos

L'ALTURA del so

Great Litany.Anònim

Concerto pour une (deus) voix. Saint-Preux

Vídeo. Concerto pour une (deux) voix-Saint-Preux

Els sons poden ser greus o aguts


EL TIMBRE del so

The Typewriter Symphony. L.Anderson

Els instruments o aparells que produiexen el so.



  • EL SOROLL
El soroll és un so no desitjat i molest pel que els sent. Així,que el que per alguns és soroll per altres pot ser música.

El que si que sembla clar és que hi ha sorolls que molesten gairebé a tothom i que a tots ens semblen soroll, mentre que altres sons, encara que siguin molt gorts, els vivim com a no desagradables en molts moments.


La contaminació acústica

Webquest Paisaje sonoro


A la pàgina següent, anomenada Environmental Noise creada pel govern de Hong Kong, a la república xinesa, se'ns ofereixen diferents recursos per entendre la contaminació sonora com a qüestió derivada de la intensitat dels sons.

Contaminació sonora


Vídeo. Veure el so






El soroll integrat en una sintonia:

The Twilight Zone. M.Constant


  • EL SO NATURAL I EL SO ORGANITZAT

La música està composta per sons, sorolls i silencis que tenen durades, altures, timbres i intensitat diferent. Quan el so està organitzat és quan parlem de música.



Sons que no pretenen ser música

Sons organitzats per l'ésser humà amb fnalitat musical i expressiva


El piano preparat de John Cage



John Cage (1912-1992) va ser un compositor nord-americà molt destcat per la seva capacitat d'experimentar, no només amb la música, sinó també amb els sons i amb la manera de produir-los, i també per com relacionava la música amb l'activitat d'escoltar.

Tots els fragments ques escolaterem estan interpretades per un piano preparat. Es tracta d'un piano normal, però entre les cordes s'hi han introduït tot tiùs d'objectes (gomes, claus, clips) que transformen el so i produeixen unes sonoritats molt diferents

El silenci

John Cage explica en un llibre que una vegada que va entrar en una càmara anecoica, un recinte laboratori dissenyat per fer-hi experiments en un ambient on no es produeix cap so. Quan parles qun ets  dins, sembla que les paraules pesin i caiguin de patac a terra.

Cage va escoltar amb molta atenció i va arribar a la conclusió que ,algrat tot, sentia dos sons: un d'agut i un de greu. Quan va explicar-ho als científics, li van dir que el greu provenia de la circulació de la seva pròpia sang, i l'agut, al funcionament dels eu sistema nerviós. Cage va arribar a la conclusió que "el silenci no existeix".







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada