ACTIVITAT:
Dels grans periodes de la Història de la Música, hauras de realitzar un Time Line (pots utilitzar el Dipyti) sobre un període de la història de la música. S'haurà d'exposar a classe.
De tots els periodes treballats se'n farà un exàmen.
EDAT MITJANA (s.V-sXIV)
- Mira un fragment de la pel·lícula EL NOM DE LA ROSA
Clicla el següent enllaç:
I la música?
- La història de la música a Occident arrenca, en la pràctica, quan la música comença a escriure’s (segles X – XI). De la música anterior només en queden testimonis dispersos: referències de llibres antics i algunes escenes en pintures, escultures o ceràmica. L’absència de partitures fa impossible reconstruir-ne el so.
- Els grans avenços en la notació –escriptura musical- i el llenguatge musical es van produir en l’àmbit de la música religiosa, sobretot al començament. Això es degut al fet que la vida cultural es concentrava en els monestirs: els monjos eren pràcticament les úniques persones que sabien llegir i escriure.
- Clica el següent enllaç: http://ca.wikipedia.org/wiki/Guido_d'Arezzo
- La polifonia (composició a diverses veus) va sorgir de compositors inquiets al servei de l’església. És curiós constatar com el desenvolupador de la música polifònica coincideix amb la verticalitat i l’esveltesa de l’arquitectura gòtica.
- També hi havia música a la cort: entre la gent de les classes poderoses (nobles i senyors feudals) va sorgir el moviment trobadoresc, del qual es conserven algunes partitures.
- La resta de la societat, ocupada a subsistir, no tenia temps de preocupar-se d’anotar ni de cuidar la seva música-
- El cant gregorià és monòdic (consta d'una sola línia melòdica), també anomenat cant pla TEXTURA
- És a capella (sense acompanyament instrumental) TIMBRE
- El text és en llatí, la llengua oficial de l'imperi romà que es va estendre per Europa. TEXT
- La música està al servei del text amb ritme lliure.
- El seu ritme és flexible
- El moviment és lent, sense presses, sense pulsació marcada
- És cantada per homes.
- La melodia surt de forma natural -cant sil·làbic- o entretenint-se en algunes síl·labes per ornamentar-les -cant melismàtic.
- Cant anònim NO ES CONEIXEN ELS COMPOSITORS
- És un cant que convida al recolliment i és relaxant. CARÀCTER
Les melodies gregorianes s'escrivien en tetragrames.
El
nom de cant gregorià també rep el nom de cant pla pel dibuix de la seva
línia melòdica (amb pocs salts i un àmbit molt reduït). La seva
estructura no està regida per la música sinó pel text. Pot tenir tres
estils segons la relació que hi ha entre les notes i les sil·labes:
1.sil·làbiques (cada síl·laba una nota),
2.salmòdiques (diverses síl·labes una nota, els salms en són un exemple) i 3.melismàtiques(a una sil·laba del text li corresponen més de quatre notes de la melodia).
Característiques de la música profana de l'Edat mitjana:
A part de la música religiosa, en sorgí una altra de més lleugera que el poble feia servir per divertir-se, comunicar-se o ballar. Es coneix amb el nom de música profana.
L'escrivien els trobadors, que són poetes i músics cultes refinats que canten en el seu idioma els ideals cavallerescos del moment:l'amor a una dama, l'honor, la fidelitat a un rei o a un senyor feudal, la guerra...Els trobadors rebien diferents noms segons la llengua que empraven: trobadors, en occità o llengua d'oc; trouvères, en llengua d'oïl o francès, i minnesänger, en alemany.
Les característiques de la música profana són:
- És melòdica (les melodies tenen una extensió de sisena a vuitena)
- És monòdica, en general sil·làbica.
- El ritme pot ser regular o lliure.
- El text és en llengua vulgar (occità, francès o alemany), no en llatí.
- El tema preferit és l'amor cortès,
- És modal. (derivat dels antics modes grecs)
Tant m'abelis joys et amors et chans (tant m'agraden les alegries, l'amor i el cant...)
Exemples de tipus de música :
- Música religiosa de l'Edat mitjana : http://mariajesuscamino.com/exe/parti/Gregoriano1/index.html
- Música profana de l'Edat mitjana: http://mariajesuscamino.com/exe/parti/monodia-profana/index.html
http://grups.blanquerna.url.edu/m38/2/index.htm
Clica aquest enllaç i podràs sentir la partitura que has analitzat:
http://www.noteflight.com/scores/view/5795400a904de525302fb49cd10cc8ad2b35874c
La textura musical:
Inicis de la polifonia (segles IX-XII)
Les primeres formes polifòniques són:
·L'organum: A la melodia gregoriana, se li afegeix una veu inferior, formant intervals de 4a o de 5a.
·El discantus: Melodia gregoriana, que avança en moviment contrari, és a dir, si una veu puja l'altre baixa.
·L'organum florejat: A cada nota de la melodia gregoriana li corresponen diverses notes de la melodia organal.
CORDÒFONS: Llaüt, saltiri, arpa, viola de mà..
AERÒFONS: Flauta de bec, orgue portatiu, xirimia, trompeta..
IDIÒFONS: Sonalls, campanes, pandereta..
MEMBRNÒFONS: Timbal, tamborí..
RENAIXEMENT (1400-1600)
per tocar:
Branle de Borgonya
Propiñan de Melyor. Cançoner de la Colombina. Anònim.
LA Mourisque. T.Susato
BARROC (1600-1750)
per tocar:
CLASSICISME (1750-1810)
ROMANTICISME (1810-1890)
SEGLE XX
Fly me to the moon
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada