dilluns, 20 d’agost del 2018

2ESO: UNITAT 3: MÚSICA I HISTÒRIA


ACTIVITAT:

Dels grans periodes de la Història de la Música, hauras de realitzar un Time Line (pots utilitzar el Dipyti) sobre un període de la història de la música. S'haurà d'exposar a classe.

De tots els periodes treballats se'n farà un exàmen.

EDAT MITJANA (s.V-sXIV)

  • Mira un fragment de la pel·lícula EL NOM DE LA ROSA
Clicla el següent enllaç: 





I la música?
  • La història de la música a Occident arrenca, en la pràctica, quan la música comença a escriure’s (segles X – XI). De la música anterior només en queden testimonis dispersos: referències de llibres antics i algunes escenes en pintures, escultures o ceràmica. L’absència de partitures fa impossible reconstruir-ne el so.
  •  Els grans avenços en la notació –escriptura musical- i el llenguatge musical es van produir en l’àmbit de la música religiosa, sobretot al començament. Això es degut al fet que la vida cultural es concentrava en els monestirs: els monjos eren pràcticament les úniques persones que sabien llegir i escriure.   
  • La polifonia (composició a diverses veus) va sorgir de compositors inquiets al servei de l’església. És curiós constatar com el desenvolupador de la música polifònica coincideix amb la verticalitat i l’esveltesa de l’arquitectura gòtica.
  • També hi havia música a la cort: entre la gent de les classes poderoses (nobles i senyors feudals) va sorgir el moviment trobadoresc, del qual es conserven algunes partitures.
  • La resta de la societat, ocupada a subsistir, no tenia temps de preocupar-se d’anotar ni de cuidar la seva música-


Característiques de la música monòdica religiosa : el cant gregorià

  • El cant gregorià és monòdic (consta d'una sola línia melòdica), també anomenat cant pla  TEXTURA
  • És a capella (sense acompanyament instrumental) TIMBRE
  • El text és en llatí, la llengua oficial de l'imperi romà que es va estendre per Europa. TEXT
  • La música està al servei del text amb ritme lliure.
  • El seu ritme és flexible
  • El moviment és lent, sense presses, sense pulsació marcada
  • És cantada per homes.
  • La melodia surt de forma natural -cant sil·làbic- o entretenint-se en algunes síl·labes per ornamentar-les -cant melismàtic.
  • Cant anònim NO ES CONEIXEN ELS COMPOSITORS
  • És un cant que convida al recolliment i és relaxant. CARÀCTER

El Cant gregorià
Les melodies gregorianes s'escrivien en tetragrames.


El nom de cant gregorià també rep el nom de cant pla pel dibuix de la seva línia melòdica (amb pocs salts i un àmbit molt reduït). La seva estructura no està regida per la música sinó pel text. Pot tenir tres estils segons la relació que hi ha entre les notes i les sil·labes:  
1.sil·làbiques (cada síl·laba una nota), 
2.salmòdiques (diverses síl·labes una nota, els salms en són un exemple) i 3.melismàtiques(a una sil·laba del text li corresponen més de quatre notes de la melodia).
 


Característiques de la música profana de l'Edat mitjana:

A part de la música religiosa, en sorgí una altra de més lleugera que el poble feia servir per divertir-se, comunicar-se o ballar. Es coneix amb el nom de música profana.

L'escrivien els trobadors, que són poetes i músics cultes  refinats que canten en el seu idioma els ideals cavallerescos del moment:l'amor a una dama, l'honor, la fidelitat a un rei o a un senyor feudal, la guerra...Els trobadors  rebien diferents noms segons la llengua que empraven: trobadors, en occità o llengua d'oc; trouvères, en llengua d'oïl o francès, i minnesänger, en alemany. 


També hi havia músics ambulants que anaven d'un castell a l'altre interpretant el que havien composat els trobadors. Aquests músics ambulants eren els joglars, que a més de músics, eren cantants, rapsodes, acròbates, prestidigitadors  comediants, etc. i eren mal vistos per l'església perquè atreien l'atenció del poble.

Les característiques de la música profana són:

  • És melòdica (les melodies tenen una extensió de sisena a vuitena)
  • És monòdica, en general sil·làbica.
  • El ritme pot ser regular o lliure.
  • El text és en llengua vulgar (occità, francès o alemany), no en llatí.
  • El tema preferit és l'amor cortès,
  • És modal. (derivat dels antics modes grecs)
Tant m'abelis joys et amors et chans  (tant m'agraden les alegries, l'amor i el cant...)

Exemples de tipus de música :
Ara mira aquest enllaç :
http://grups.blanquerna.url.edu/m38/2/index.htm

Clica aquest enllaç i podràs sentir la partitura que has analitzat:
http://www.noteflight.com/scores/view/5795400a904de525302fb49cd10cc8ad2b35874c
La textura musical
:

Inicis de la polifonia (segles IX-XII)

Les primeres formes polifòniques són:

·L'organum: A la melodia gregoriana, se li afegeix una veu inferior, formant intervals de 4a o de 5a.
·El discantus: Melodia gregoriana, que avança en moviment contrari, és a dir, si una veu puja l'altre baixa.
·L'organum florejat: A cada nota de la melodia gregoriana li corresponen diverses notes de la melodia organal.

Exemple d'un organum florejat.


FINALMENT: INSTRUMENTS MEDIEVALS.

CORDÒFONS: Llaüt, saltiri, arpa, viola de mà..
AERÒFONS: Flauta de bec, orgue portatiu, xirimia, trompeta..
IDIÒFONS: Sonalls, campanes, pandereta..
MEMBRNÒFONS: Timbal, tamborí..


Fotografía d'un saltiri, de l'època.



 RENAIXEMENT (1400-1600)

per tocar:
Branle de Borgonya
Propiñan de Melyor. Cançoner de la Colombina. Anònim. 
LA Mourisque. T.Susato

  BARROC (1600-1750)



 per tocar:

CLASSICISME (1750-1810)

ROMANTICISME (1810-1890)













SEGLE XX

Fly me to the moon

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada