Què és el so?
El so és una vibració que es transmet a través de l'aire en forma d'ona, d'una manera similar a les ones que es formen sobre de l'aigua quan hi cau una gota o una pedra.
L'oïda humana no pot sentir els sons inferiors a les 20 vibracions per segon, que s'anomenen infrasons, ni els superiors a les 20000 vibracions per segon, els ultrasons.
La música es compòn de sons i temps, que poden ser també sorolls i silencis.
La freqüència del so
Quan més aigua posen en una copa, sona més agut o més greu?
- L'OÏDA I L'AUDICIÓ
L'interior de l'Oïda
Quèquicom:El miracle de sentir-hi.
La Marta s'ha sotmès a una operació quirúrgica, li han practicat un implant coclear. Ara ja hi pot sentir!
Sons naturals. Mix
Sons organitzats.Mix.
- LES CARACTERÍSTIQUES DEL SO
La DURADA del so
Dansa hongaresa nº 5, J. Brahms
Els sons poden ser llargs o curts
La INTENSITAT del so
Dansa eslava nº8, A. Dvorák
Vídeo Dansa eslava
Els sons poden ser forts o fluixos
L'ALTURA del so
Great Litany.Anònim
Concerto pour une (deus) voix. Saint-Preux
Vídeo. Concerto pour une (deux) voix-Saint-Preux
Els sons poden ser greus o aguts
EL TIMBRE del so:
El compositor fa servir els sorolls d'una màquina d'escriure, però es converteixen en sons musicals perquè els ha organitzat amb una intenció expressiva. També se sent els instruments d'una orquestra
The Typewriter Symphony. L.Anderson
Els instruments o aparells que produiexen el so.
- EL SOROLL
El soroll és un so no desitjat i molest pel que els sent. Així,que el que per alguns és soroll per altres pot ser música.
El
que si que sembla clar és que hi ha sorolls que molesten gairebé a
tothom i que a tots ens semblen soroll, mentre que altres sons, encara
que siguin molt gorts, els vivim com a no desagradables en molts
moments.
La contaminació acústica
Webquest Paisaje sonoro
A la pàgina següent, anomenada Environmental Noise creada pel govern de Hong Kong, a la república xinesa, se'ns ofereixen diferents recursos per entendre la contaminació sonora com a qüestió derivada de la intensitat dels sons.
Contaminació sonora
A la pàgina següent, anomenada Environmental Noise creada pel govern de Hong Kong, a la república xinesa, se'ns ofereixen diferents recursos per entendre la contaminació sonora com a qüestió derivada de la intensitat dels sons.
Contaminació sonora
Vídeo. Veure el so
El soroll integrat en una sintonia:
The Twilight Zone. M.Constant
- EL SO NATURAL I EL SO ORGANITZAT
La música està composta per sons, sorolls i silencis que tenen durades, altures, timbres i intensitat diferent. Quan el so està organitzat és quan parlem de música.
Sons que no pretenen ser música
Sons organitzats per l'ésser humà amb fnalitat musical i expressiva
El piano preparat de John Cage
John
Cage (1912-1992) va ser un compositor nord-americà molt destcat per la
seva capacitat d'experimentar, no només amb la música, sinó també amb
els sons i amb la manera de produir-los, i també per com relacionava la
música amb l'activitat d'escoltar.
Tots
els fragments ques escolaterem estan interpretades per un piano
preparat. Es tracta d'un piano normal, però entre les cordes s'hi han
introduït tot tiùs d'objectes (gomes, claus, clips) que transformen el
so i produeixen unes sonoritats molt diferents
El silenci
John Cage explica en un llibre que una vegada que va entrar en una càmara anecoica, un recinte laboratori dissenyat per fer-hi experiments en un ambient on no es produeix cap so. Quan parles qun ets dins, sembla que les paraules pesin i caiguin de patac a terra.
Cage va escoltar amb molta atenció i va arribar a la conclusió que ,algrat tot, sentia dos sons: un d'agut i un de greu. Quan va explicar-ho als científics, li van dir que el greu provenia de la circulació de la seva pròpia sang, i l'agut, al funcionament dels eu sistema nerviós. Cage va arribar a la conclusió que "el silenci no existeix".
El silenci
John Cage explica en un llibre que una vegada que va entrar en una càmara anecoica, un recinte laboratori dissenyat per fer-hi experiments en un ambient on no es produeix cap so. Quan parles qun ets dins, sembla que les paraules pesin i caiguin de patac a terra.
Cage va escoltar amb molta atenció i va arribar a la conclusió que ,algrat tot, sentia dos sons: un d'agut i un de greu. Quan va explicar-ho als científics, li van dir que el greu provenia de la circulació de la seva pròpia sang, i l'agut, al funcionament dels eu sistema nerviós. Cage va arribar a la conclusió que "el silenci no existeix".
Anàlisi de l'últim mohicà amb instruments:
LÚltim mohicà
Romeu i julieta de N. Rota:
Romeu i Julieta .N. Rota
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada